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Veröffentlichung (USA) - FSM veröffentlicht Korngolds "Kings Row" und "The Sea Wolf"


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http://www.screenarchives.com/title_detail.cfm?ID=8271

There are the greats -- and then there is Korngold. A child prodigy in his native Vienna, Erich Wolfgang Korngold found success in Hollywood as probably the finest symphonic composer ever to write for the movies. His swashbuckling scores for The Adventures of Robin Hood (1938) and The Sea Hawk (1940) set the gold standard for sheer musicality and melody in film, and created not only generations of film music fans, but much of what is considered film music itself. Korngold's concert music was often damned critically for sounding too much like film music when, in fact, it was film music that sounded like him, so influential was his contribution to the genre.

As the 1940s began, the composer moved away from the scoring of colorful period adventures and embarked on an interesting series of films dealing with complex adult subjects -- which were actually more to his taste. Two of the first -- and best -- come to CD in as definitive a form as possible in this premiere 2CD set.

Kings Row (1942) was an adaptation of the Henry Bellamann novel about sin and human failings in a small midwestern American town circa 1900. Best-known for Ronald Reagan's most famous performance (in which he cries "Where's the rest of me?" after discovering his legs have been amputated), the film is an American classic and the forerunner to stories such as Peyton Place. Legend has it that Korngold composed his fanfare-like main theme under the mistaken notion that the film was about royalty -- but that does not explain how this sublime melody so perfectly fits the poem "Invictus" that ends the film.

Even fans who have not heard Kings Row have likely heard of it: the main theme is famously one of the inspirations for John Williams's theme to Star Wars, as well as a portion of Superman. But the score is more than one theme; staying true to his Viennese roots, Korngold composed a marvelous and breathtaking stream of thematic material that coursed with the passion, tragedy and longing of the film's small-town characters.

The Sea Wolf (1941) -- which immediately preceded Kings Row in Korngold's career -- was one of the composer's darkest projects. The film was adapted from a novel by Jack London and stars Edward G. Robinson as a tyrannical sea captain who terrorizes his passengers and crew. Gloomy and shrouded in fog, the film is, in a sense, a precursor to the 1940s wave of films noir -- as is Korngold's score, with its brutal soundscapes and sinister colors, including vibraphone and Novachord synthesizer. Yet Korngold provides melody throughout, including a beautiful love theme and powerful, crashing main title theme. The Sea Wolf is one of his least-known works but also one of the best.

Both Kings Row and The Sea Wolf have been mastered from monaural 1/4" tapes made of the original optical film recordings conducted by Korngold for the films themselves. The Sea Wolf is complete; Kings Row is nearly complete, missing only a few lost cues, such as the chorus to the "Invictus" finale. Liner notes to this historic release are by Korngold biographer Brendan G. Carroll.

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  • 2 Wochen später...
Bin gespannt, wie die FSM-CD von Sea Wolf im Vergleich mit der Tsunami-CD ist. Das Artwork der Tsunami-Scheibe war ja echt grottig, aber der Klang OK.

Aber war bei den Tsunami-Scheiben die Rechtelage nicht immer etwas heikel, zumindest was die USA anging?

Die neue FSM-Veröffentlichung ist außerdem neu abgetastet worden und dürfte klanglich somit besser sein als die Tsunami.

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Naja, alleine das Wort "Lizenzrechte" ist in dem Zusammenhang schon etwas gewagt. :P Fakt ist, dass Tsunami nie Lizenzen für diese Scores erworben hat - mussten sie auch nicht, da nach X Jahren (entweder 50 oder 75, bin nicht ganz sicher) hierzulande das Urheberrecht ausläuft.

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Naja, alleine das Wort "Lizenzrechte" ist in dem Zusammenhang schon etwas gewagt. :P Fakt ist, dass Tsunami nie Lizenzen für diese Scores erworben hat - mussten sie auch nicht, da nach X Jahren (entweder 50 oder 75, bin nicht ganz sicher) hierzulande das Urheberrecht ausläuft.

Also wenn, dann 50, sonst würden die ganzen Korngold-Scores aus den 30ern immer noch unter dem Urheberrecht stehen. :)

Lizenzrechte im eigentlichen Sinne haben sie nicht erhalten, sondern eher eine kleine Lücke im deutschen Rechtssystem ausgenutzt, dass stimmt schon, daher haben sie mehr oder minder die Lizenzen erhalten. Aber wie sieht es denn mit Scores aus den 60er Jahren, die auf Tsunami erschienen sind, aus? Da sind die 50 Jahre Urheberrecht noch nicht ausgelaufen. Das ist das einzige Contra-Argument, dass Tsunami doch für die Rechte "bezahlt" hat.

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Oh nein, ich habe das böse Wort gesagt ("Tsunami") und schon geht die Diskussion wieder los ;) Fakt ist, dass sich Tsunami immer im rechtlichen Rahmen Europas bewegt hat. Dass die Amerikaner so auf ihr Urheberrecht jetzt pochen, ist eigentlich ironisch, da sie lange Zeit nichts mit Copyright anfangen konnten und z.B. Autoren wie Charles Dickens daher mit vielen amerikanischen Raubdrucken leben mussten. Ein ähnliches Problem gibt es afaik mit den historischen Aufnahmen des Klassik-Labels Naxos, von denen auch einige nicht in den USA verkauft werden dürfen.

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